zaterdag 4 maart 2017

(9) De Malediven

Als we vanmorgen vroeg de auto inleveren bij het vliegveld van Colombo krijgen we een groot compliment dat we geen schade hebben gemaakt. We verlaten we het mooie groene Sri Lanka met z'n  vriendelijke inwoners en vliegen in 1,5 uur naar Male de hoofdstad van de Malediven (en van tijdzone -5,5 uur naar -5 uur)

Als we er bijna zijn, zien we de eilandjes omgeven door turquoise zee al liggen. Heel even maar want ineen zitten we in de donkere wolken en gaat het flink regenen.

Na de visum formaliteiten worden we buiten opgewacht door Mr. Adam
Het was even zoeken voordat we 'm vinden tussen de vele tientallen andere mannen die ook hun gasten staan op te wachten om ze verder te begeleiden van dit vliegveld-eiland naar 1 van de 200 bewoonde eilanden van de Malediven.

De meeste bewoonde eilanden zijn (luxe) Resort eilanden, maar sinds een paar jaar is het de bewoners van de "gewone" bewoonde eilanden toegestaan een Guesthouse te beginnen. Nou daar verblijven wij dus, bij "Thoddoo Retreath" op het eiland Thoddoo

Voor vervoer naar de eilanden heb je 3 mogelijkheden: Veerboot (maar die gaat meestal maar 1x/dag), Speedboot of Water vliegtuig (maar dan betaal je minimaal $600 pp enkele reis). Wij gaan met de speedboot, want ons eiland (Thoddoo) ligt op 70km afstand waar de veerboot met een tussenstop 6 uur over doet. De zon is ondertussen weer gaan schijnen en met een vaartje van max 60km/uur (onderweg zien we een groepje dolfijnen) sjesen we in 75 minuten naar Thoddoo, waar Abdullah ons al opwacht.

Even wat info over het eiland: het is 1 bij 2 km, omringt door een rif en het is een fruit eiland (Watermeloenen maar die zien we niet omdat ze net zijn geoogst, en heel veel Papaja bomen)

Wat je ook moet weten is dat de islam in de Malediven een VERPLICHT geloof is voor alle inwoners, en (niet onbelangrijk) sterke drank verboden is en het lopen in Bikini niet is toegestaan (dit geld trouwens niet voor de resorts en de Bikini stranden)

Nou na de reis (en lekkere hitte) en rondleiding over het eiland willen wij uiteraard z.s.m. een duik in het mooi gekleurde water nemen. Het is een klein eiland maar toch 15 minuten tussen de fruit plantages lopen naar het strand (hebben we dagelijks toch nog een beetje beweging zullen we maar zeggen) en na een laatste groene toegangspoort zijn we bij Bikini Beach !

Echt heerlijk hier met allemaal ligstoelen in de schaduw plekjes van de Palmbomen. We hebben soms het gevoel dat we alleen op dit eiland zitten.

De scheiding van "Bikini Beach" en "Public Beach" is trouwens maar een rieten schuttinkje

Het eiland heeft ook een "Huisrif" waar je vanaf het strand zo naar toe snorkelt, Carla met haar duikmasker (echt een ideaal dingetje).

Naar mooie visjes hoef je hier niet lang te zoeken. Het is wel even zoeken om een zeeschildpad te zien (maar nadat we een rif rondleiding hebben gehad zien we er gelijk vijf)

We verblijven dan niet in een resort maar dat gevoel hebben we wel (ze regelen alles voor je, de inwoners op het eiland zijn eigenlijk één grote familie en iedereen draagt z'n steentje bij. Die watermeloenen bijvoorbeeld dat doen ze met alle inwoners van het eiland en verdelen de opbrengst)

Op dag vier brengen we nog een bezoek aan "Picknick Island", een onbewoond eilandje 25km voor de kust. Echt een plaatje al die kleuren ! na afloop voeren we daar de visjes

Ook de Malediven vinden we mooie ervaring maar na deze heerlijke dagen op het eiland zit het er echt op (van al die fruitshakes en fruithapjes zal je bijna een overdosis vitamine krijgen)

Als we om 07:00 's ochtends naar de speedboot ferry lopen zien nog net alle moeders de kids naar school brengen.

Helaas gaat er vandaag geen middag speedboot maar wij vermaken ons nog op Bikini Beach bij het vliegveld. Voordat we met een overstap in Dubai naar huis vliegen zien we de zon nog in de zee ondergaan

1. Fantastisch !!! wat een mooie afsluiting van jullie geweldige vakantie, dat duiken, waaauw, wat een schitterende vissen. Echt een droomvakantie, waar jullie nog heel lang op kunnen teren. Thanks voor het meegenieten dikke XXX kus van je zus

2. Carla en Sjaak, Wat een Super mooie afsluiting van een Hele mooie vakantie. Bedankt dat we weer mee mochten genieten van jullie belevenissen en van de mooie foto,s. Welkom thuis en veel liefs en groetjes van Fred en Silvia

3. Leuk om dit mee te maken carla en sjaak, en die garnaal om te pellen
    daar had je gereedschap voor nodig! groet ome jaap

1. Hallo Jaap, bedankt, ja we hebben weer genoten van dit avontuur. Nee voor die garnaal hadden we geen speciaal gereedschap nodig haha (maar ook geen kleine vingers zoals voor de Scheveningse garnaal). Fijne Pasen Jaap !

Verwijderen
  4. Mooi hoor. Hoop dat jullie samen nog heel lang dit blijven doen. Groet Hendrik.

1. Ja dat hopen wij ook, er zijn in ieder geval nog veel mooie landen die we zouden willen zien ! Leuk dat jij ook onze reisblog gevonden en gelezen hebt Hendrik. Groetjes en tot een volgende reünie of jubileum :)