vrijdag 31 maart 2017

(1) Negombo en 1e kennismaking met Sri Lanka

We vliegen vanaf Schiphol met een overstap in Dubai naar Colombo (de hoofdstad van Sri Lanka)
Net als vorig jaar word Carla er bij de paspoort controle op Schiphol weer uitgehaald (er staat schijnbaar nog steeds een "Rog" op de WANTED list, maar ze mag tenslotte wel door haha). De A380 zit niet vol en daardoor genoeg ruimte om even te liggen tijdens de vlucht.

Het is net donker als we in Colombo landen, en het regent echt pijpenstelen.
Op het vliegveld halen we gelijk de Treinticket (die we in Nederland al hadden besteld) voor komende week op. We hebben een klein gelukje: Sjaak vergeet na het pinnen van een stapel Roepies z'n bankpas uit de ATM te halen, maar gelukkig komt een andere toerist ons achterna gerent. Een taxi busje brengt ons door het chaotische verkeer naar ons Guesthouse (het lijkt eerst wel Scheveningen na afloop van het vuurwerk festival), maar uiteindelijk zijn we in Negombo bij ons Guesthouse !
Als het 's morgens licht is zien we pas echt hoe het er hier allemaal uitziet.
Echt tropisch: groen, lekker warm, veel (onbekende) vogel geluiden, en als we buiten aan een SriLankees ontbijt en bordjes verse vitaminen zitten hebben we echt het vakantie gevoel.

Negombo heeft een Nederlands verleden (waar zijn de Hollanders niet geweest) in 1640  schijnen we hier de Portugezen verslagen te hebben. Ons GuestHouse ligt aan de "Dutch Channel" die toen der tijd (niet door maar voor ons ) is gegraven om Kaneel naar de haven te vervoeren. Nu is Negombo vooral een vissersplaats. Dat zien we wel aan de honderden boten die liggen in de de haven maar veel ook op het strand. Een TukTuk brengt ons naar de vismarkt aan het strand. Leuk om te zien hoe dat hier gaat...

We zien vissers bootjes die met hoge snelheid als kamikaze het strand op varen, de netten die door velen met de hand worden leeg gehaald, worden schoongemaakt, worden gepekeld in tonnen en worden gedroogd op het strand. Later geeft een visserman ons uitleg, en verteld ons o.a. ook over de Tsunami in 2004 die ook hier veel schade en slachtoffers heeft gemaakt.

over het strand lopen we naar ons huis (het zeewater is echt heerlijk warm) en zien onderweg ook traditionele houten Zeilschepen, met hun vierkante zeilen. Een aardig wandelingetje en omdat het de hele dag onbewolkt is, zijn we ongemerkt aardig verbrand.

Het is voor ons altijd even wennen zo'n nieuw land, (cultuur, gebruiken, taal, omrekenen, afdingen, fooien, verkeer, eten, ...) 1e indruk: de mensen zijn vriendelijk, behulpzaam maar niet te opdringerig, als je niet van pittig eten houd zeg dat dan bij elke maaltijd erbij, alcohol wordt alleen in een slijterij verkocht (dus geen biertje in de supermarkt) en elke lantaarnpaal heeft een schakelaar haha

1. Reacties
    1. Dank je Jaap, dat is een andere vissers vloot dan in Scheveningen. Jij zou het ook leuke films kunnen maken jaap ;)

Verwijderen
  2. Carla en Sjaak, Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Leuk om te lezen dat daar ook tuk tuks rijden, echt grappig een lantaarnpaal met een schakelaar. Heel leuk dat we jullie reis weer via deze blog kunnen volgen. Heel Veel plezier en groetjes van ons Allemaal

1. Dank je Wel Sil ! Jullie vakantie avontuur komt ook steeds dichter bij, lekker aftellen!

3. https://www.polarsteps.com/vandammen360AtW/54892-van-dammen-360-atw
    Mijn buren zijn ook gestart in Colombo misschien leuk om te volgen.
    groet jaap

1. Zozo Jaap, je buren hebben veel vakantie dagen zo te zien nu al 78 dagen onderweg. Mooie reis zeg! Meeste plekken komen ons bekend voor, erg leuke blog! groeten Jaap en heb je al een ticket geboekt ;)